Министър Ивайло Московски представи Проект на Стратегия за развитие на железопътния транспорт Публикувано : вт, апр 7th, 2015 Планът, който изготвихме за оздравяването на БДЖ съдържа близо 400 страници документи - благодаря на колегите, които работиха по него. Това каза Ивайло Московски министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, по време на пресконференция за представянето на План за оздравяване и развитие на държавния железопътен превозвач за периода 2015 – 2020 г., предаде Агенция „Фокус". „Получихме един вариант, под формата на проект, който ще бъде докладван на Транспортна комисия. Ще бъде качен на сайта на министерството и другите институции, за да бъде публично обсъждан и всички могат да дават препоръки и мнения. Крайната ни цел е тази програма да влезе в парламента за вземане на решение, което да гарантира, че всяко следващо правителство ще я изпълнява", посочи министър Московски. Той поясни, че периода заложен в стратегията е средносрочен, защото той най-добре би се отразил върху сегашната ситуация в сектора. „Тук важното е да се знае, че има множество варианти. Това е една матрица, която е изградена от взаимовръзки и взаимозависимости. Едновременно трябва да се върви към преговори с кредиторите. Там има три варианта, но паралелно с това трябва да се реализират и инвестиционни мерки, които са свързани с екзистенц-минимума, в който може да се развива компанията във възходящи темпове и да гарантира устойчивост" допълни министър Московски.
Пътният сектор започна да изисква все повече средства от държавата за своята поддръжка, тъй като парите събирани от винетки не стигат. Това каза още Ивайло Московски министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, по време на пресконференция за представянето на План за оздравяване и развитие на държавния железопътен превозвач за периода 2015 – 2020 г. „Почти силово е изместен трафикопотока от железопътен към автомобилен, автобусен и тежкотоварен транспорт, поради по-ниската цена, която заплащат потребителите. Предвидили сме да направим всичко възможно за повишаването на качеството на услугата", посочи министър Московски. Той поясни, че ще се появи необходимост от допълнително държавно финансиране, но има допълнителен ресурс, който може да бъде осигурен вътре от самата система. „Характерното за плана за оздравяване на БДЖ, е че трябва да се правят разнопосочни действия към институции, структури, банки, кредитори. Това е предизвикателство за мен и за целия екип, но съм убеден, че ще се справим. Предният мандат работихме повече от година със Световната банка, там имаше разработен подобен план. Смея да твърдя, че ако тогава имаше такава воля да се спазват мерките от всяко следващо правителство, нямаше да се налага сега да правим сега нов план за стабилизиране", допълни Ивайло Московски.
Планът за оздравяване на БДЖ е отворен и винаги могат да бъдат предлагани нови мерки, които да водят до подобряване на дейността железниците. Това каза Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ" ЕАД, по време на пресконференцията. „Заложили сме минимална инвестиционна програма от 210 млн. лева за следващите седем години. Това е реалистичен сценарий. В един по-оптимистичен вариант, който ще доведе до цялостно увеличение на парка, което ще повиши качеството на услугата, не само в направлението София-Бургас, но и в останалите ключови направления инвестицията достига до 430 млн.", посочи Владимиров. По думите му важен трябва да бъде и акцентът върху информационните системи, защото те са ключови за бъдещото развитие на БДЖ. „Само за едно сравнение ще ви кажа, че в Унгария товарното предприятие има 14 информационни платформи. Към днешна дата, в БДЖ „Товарни превози" имаме само 4. Третото направление е погасяване на задълженията на компанията. Това е изключително важно, тъй като инвестиционната програма има своя смисъл, само ако бъдат погасени всички задължения”, обясни още той. „Разработени са няколко сценария. същественото е, че в по-песимистичния сценарий, държавата ще трябва да подпомогне БДЖ с около 300 млн. лева. за този 7 годишен период. При по-оптимистичните сценарии, един от които включва и продажбата на „Товарни превози", сумата може да спадне до 137 млн. лева. БДЖ в момента има много излишен капацитет. Има сгради, локомотиви и вагони, които не се използват и ние търсим начини, този излишен капацитет да се превърне в средства, които да послужат в инвестиционната програма и при погасяване на задълженията към кредиторите”, каза още Владимир Владимиров.
Разработили сме планове за въвеждането на интелигентни транспортни системи и системите за регулиране на трафика на влаковете в БДЖ, каза още Ивайло Московски. „Ръководим се от сигурността и безопасността. Заложили сме елемент на нов подвижен състав, нови влакове. Подчертавам, че това е един проект, който е добре в следващия един месец да получи достатъчно обсъждания, за да ни даде възможност да пакетираме всички предложения в един устойчив план, който да работи през следващите 7 години", посочи министър Московски. Той поясни, че рядко се случва да има единомислие и мнозинство в парламентарните комисии, но се надява тази практика да се наложи в сектор „Транспорт”, защото това ще обуслови нормалното и европейското развитие на българските железници.
Стратегия 2015-2022Резюме – План за развитието на групата на Холдинг БДЖ ЕАДИзточник:
ЕПБЖ