Много бих се зарадвал ако темата се разчисти и всичките ненужни мнения оттук бъдат изтрити.Който не харесва една или друга историческа епоха,събитията и продуктите от нея да си споделя мнението на друго място или поне да се ограничава в спама!
Сега по темата: за S699.001(както я наричат чехите) "Голямата ламинатка" в чешки сайтове съм попадал на информация,че прототипите на този локомотив (2 броя) са създадени след отправено запитване към "Шкода" от страна на БДЖ и още една жп.администрация (не си спомням в момента която точно) за по-голям и по-мощен локомотив за употреба предимно в товарното движение.Нашата администрация е била доволна от качествата показани от новодоставените локомотиви серия 42.00, но с времето товарните влакове ставали все по-тежки и често се налагало ангажирането на тандем от локомотиви 42.00 за отвозването им,а тенденцията била за още по-голямо нарастване на обема товари превозвани чрез железницата.Поради тази причина е отправено запитване към "Шкода" да предложат по-мощен локомотив.Чехите през това време са работели върху проекта за "Голямата ламинатка" и получените запитвания де факто материализират създаденото върху чертожната дъска.Въпреки задоволителните резултати получени при изпитанията в крайна сметка до доставка на такъв локомотив за нуждите на БДЖ не се стига най-вероятно поради две основни причини: 1.) цената която чехите искат за локомотива 2.) проблемите със серия 42.00 на които с времето се натъква персонала в родната железница (вероятно породени от неумение за осигуряване на качествена поддръжка,не съм сигурен,не твърдя нищо).Така в крайна сметка и БДЖ и другата администрация отправила запитване се отказват от този локомотив.Един от локомотивите преминава и тестове в CSD, но оттам също решават,че няма да го закупят.Така до края на своята експлоатация двете "Големи ламинатки" остават собственост на "Шкода".Единият от тях в последствие е използван като база за разработки на други прототипи електрически локомотиви за нуждите на СЖД, обликът му е променен и в крайна сметка през 90-те е бракуван и нарязан за скрап.Другият локомотив е предаден за ползване на тестовия полигон в Черхенице (дали е така превода на български само някой с познания по чешки ще каже
) където работи дълги години и де факто приключва своята служба там.При едно от изпитанията е повреден тежко след възникнал пожар в машинното в следствие на което е изваден от експлоатация и престоява дълъг период от време в компанията на други знакови за чехословашката локомотивна промишленост локомотиви в една от техните локомотивни бази.Наскоро този локомотив получи нов живот след като бе върнат обратно на "Шкода", които се постараха изключително много и го възстановиха като неподвижен (за жалост
) експонат към фирмения музей.
Колкото до другия локомотив - S499.2002 и серия 47 историята тук не е много словоохотлива.Локомотивът е идвал у нас и е преминал успешно изпитанията.Поръчката е изглеждала сигурна като от БДЖ дори са предвидили за локомотивите отделна серия,а в заводите в Пилзен са били запазени номера за предвидените бройки от евентуалната доставка.В крайна сметка всичко се проваля поради високата цена която чехите искат - в онези години икономиката на НРБ е навлязла в спирала надолу и просто в онзи момент средствата които са били нужни за осъществяването на серия 47 се оказват прекалено големи.Според други обаче основната причина са влошените отношения между БДЖ и Шкода през онзи период поради създаването на подсерии 42 100 и 41 100.Каквато и да е истината тези локомотиви така и не са доставени за родните железници.
За колегата по-горе дето беше питал за М62: в никоя от железопътните администрации в които локомотива е доставен (имам предвид Чехословакия,Унгария,Полша,ГДР) локомотивът не се радва на особена почит първоначално,а в някои случай и до края на неговата експлоатация.Във всяка от тези страни локомотивът е доставян след упражнен външен натиск (изключение може би е ГДР).Унгарците са възнамерявали да продължат доставките на М61,но след събитията през 1956 и последвалия натиск в следващите няколко години те са принудени да придобият голям брой М62.В последствие локомотивът се доказва и получава широка употреба,но липсата на влаково отопление е един от огромните минуси и поради това той е използван почти изцяло в товарното движение.В Полша историята е същата - поляците разработват перспективен и в пъти по-модерен дизелов локомотив когато в един момент поради външен натиск проекта им е спрян и те си остават с прототипите и голям брой М62.В ГДР локомотивът се радва на голяма популярност (в Германия и днес като цяло),но отново се използва почти изцяло в товарното движение.Чехословаците са най-големите противници на този локомотив,но няма накъде да ходят и също са принудени да придобият М62.При тях той се използва изцяло за товарно движение.В Германия локомотивът отдавна не се използва освен от частни оператори,в Чехия има запазени само за атракционни пътувания,в Словакия ситуацията май е същата.В Полша има правени опити за модернизация,много частни оператори използват локомотиви М62,но държавната жп.администрация май ги е оставила в резерв към момента или са бракувани.В Унгария има голям брой от тези локомотиви които се движат все още като може да се срещнат както немодернизирани така и модернизирани екземпляри.Там тенденцията е към оставане в движение само на модернизираните единици.Основните недостатъци на този локомотив като цяло са голямото тегло и натоварването което оказва върху железния път (което налага чести ремонти),доста голям разход на гориво и смазочни материали,изключителния шум от двигателя и не на последно място липсата на влаково отопление.Прави впечатление,че при първа възможност всички жп. администрации (от горепосочените) са правели всичко възможно да заменят този локомотив с друг,да го оставят в резерв,бракуват или (напоследък) продадат на частен оператор или модернизират.Плюсовете на този локомотив са здравата конструкция,липсата на огромни обеми електроника (даже май никаква
) и неговата мощност.Малко се отплеснах за което се извинявам,но се надявам да съм бил от помощ